Kabinet nemeckého kancelára Olafa Scholza súhlasil s tým, že Cosco
Shipping získa 24,9-percentný podiel, namiesto pôvodne plánovaných 35 %,
v termináli Tollerort hamburskej prístavnej logistickej spoločnosti
HHLA, informovala nemecká tlačová agentúra DPA.
Nemecké ministerstvo hospodárstva vo vyhlásení uviedlo, že "dôvodom zníženia podielu sú obavy z ohrozenia verejného poriadku a bezpečnosti".
Predaj podielu v hamburskom prístave čínskej firmy vyvolal spory vo
vládnej koalícii vzhľadom na to, aké dôsledky priniesla závislosť
krajiny od ruského zemného plynu.
Šesť nemeckých ministerstiev vrátane ministerstva hospodárstva,
zahraničných vecí a obrany dohodu o predaji pôvodne odmietlo s
odôvodnením, že Cosco, už teraz najväčší zákazník prístavu, by v ňom
mohol získať príliš veľký vplyv.
Scholz, ktorý sa chystá odcestovať do Číny začiatkom budúceho mesiaca s
delegáciou nemeckých podnikateľov, predaj naopak podporoval.
Ministerka zahraničných vecí Annalena Baerbocková upozornila, že Berlín
sa musí v prípade Číny vyvarovať opakovaniu chýb s Ruskom. Pred
prílišnou závislosťou od Číny varoval aj nemecký prezident Frank-Walter
Steinmeier.
"Musíme sa poučiť a poučiť sa znamená, že musíme znížiť jednostranné
závislosti všade, kde je to možné, a to platí najmä pre Čínu," povedal Steinmeier pre verejnoprávnu ARD počas utorkovej (25. 10.) návštevy Ukrajiny.
Nemecké spravodajské agentúry začiatkom tohto mesiaca upozornili, že
finančná situácia Číny by sa mohla stať pre Nemecko rizikom, najmä pre
silné ekonomické a vedecké väzby medzi oboma krajinami. Šéf nemeckej
domácej spravodajskej služby Thomas Haldenwang na vypočutí v parlamente v
rámci porovnávania súčasných geopolitických otrasov pre vojnu na
Ukrajine povedal, že "Rusko je búrka, Čína zmena klímy".
Ak by nemecká koalícia nenašla tento týždeň kompromis, automaticky by
platila pôvodná dohoda a čínska štátna spoločnosť Cosco by získala
35-pecentný podiel v termináli.
Terminál Tollerort v hamburskom prístave je tretí najrušnejší v Európe.
Mnohí nemeckí politici majú obavy z predaja kritickej infraštruktúry
firmám z autoritárskych krajín ako Čína.
Scholz, bývalý starosta Hamburgu, opakovane poukázal na dôležitosť
silných obchodných väzieb s Čínou. Jeho koaliční partneri, Zelení a FDP,
však chceli dohodu o prístave v Hamburgu vetovať.
Výhrady k dohode vyjadrila aj Európska komisia, uviedol nemenovaný zdroj pre agentúru AFP.
Znížením podielu na 24,9 % príde Cosco o hlasovacie práva, čím sa "zredukuje táto akvizíciu na čisto finančnú účasť a zabráni sa strategickej účasti", uviedlo ministerstvo hospodárstva.
Kompromis však nedokázal umlčať niektorých kritikov. Anton Hofreiter,
zákonodarca Strany zelených a predseda výboru nemeckého parlamentu pre
európske záležitosti, označil prijatie dohody za nesprávne.
"(Scholzov) argument, že ide o čisto komerčný projekt, fatálne pripomína vyhlásenia o Rusku a plynovode Nord Stream," povedal pre mediálnu skupinu Funke. "Tento postoj možno označiť prinajlepšom za naivný. Naliehavo potrebujeme realistický pohľad na Čínu," dodal.
Peking medzitým privítal podpísanie dohody a označil spoluprácu za obojstranne prospešnú.